Awaria opony w trasie to jedna z najbardziej stresujących sytuacji, jaka może spotkać kierowcę. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę za kółkiem, wiedza o tym, gdzie znajduje się lewarek i jak go prawidłowo używać, jest absolutnie kluczowa. W przypadku popularnego samochodu dostawczego, jakim jest Opel Vivaro, lokalizacja lewarka oraz innych narzędzi niezbędnych do zmiany koła może być nieco mniej oczywista niż w przypadku samochodu osobowego. Ten szczegółowy przewodnik pomoże Ci zlokalizować lewarek w Twoim Oplu Vivaro i krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces bezpiecznej wymiany koła.

Opel Vivaro to wszechstronny pojazd, często wykorzystywany do pracy, transportu towarów lub jako przestronny samochód rodzinny. W związku z tym, regularne kontrolowanie stanu opon i umiejętność ich wymiany w nagłych przypadkach są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności podróży. Choć coraz więcej nowoczesnych samochodów wyposażonych jest w zestawy naprawcze lub opony typu run-flat, pełnowymiarowe koło zapasowe i lewarek nadal pozostają najbardziej niezawodnym rozwiązaniem w przypadku poważniejszego uszkodzenia opony.

Niezbędne narzędzia do wymiany koła w Oplu Vivaro

⬆️
Lewarek (podnośnik)
Do podniesienia pojazdu
🔧
Klucz do kół
Do odkręcania i dokręcania śrub koła
Spare
Koło zapasowe
Pełnowymiarowe lub dojazdowe
🧤
Rękawice robocze
Dla ochrony rąk przed zabrudzeniem
triangle
Trójkąt ostrzegawczy
Do oznaczenia miejsca awarii
💡
Latarka
Przydatna zwłaszcza po zmroku
📕
Instrukcja obsługi pojazdu
Zawiera szczegółowe informacje dla Twojego modelu
🚧
Kamizelka odblaskowa
Dla zwiększenia widoczności

Lokalizacja lewarka i zestawu narzędzi w Oplu Vivaro - różne generacje

Lokalizacja lewarka i zestawu narzędzi w Oplu Vivaro może się różnić w zależności od generacji pojazdu. Opel Vivaro był produkowany w kilku odsłonach, a każda z nich mogła mieć nieco inne rozwiązania konstrukcyjne.

Opel Vivaro A (2001-2014)

W pierwszej generacji Opla Vivaro (oraz bliźniaczych modelach Renault Trafic II i Nissan Primastar), lewarek i zestaw narzędzi najczęściej znajdują się w kabinie pasażerskiej. Szukaj ich pod fotelem pasażera z przodu. Zazwyczaj pod fotelem znajduje się specjalna klapka lub schowek, w którym umieszczone są lewarek, klucz do kół oraz inne drobne narzędzia. Czasami zestaw ten może być również schowany w specjalnej wnęce w podłodze kabiny, również po stronie pasażera.

Koło zapasowe: W tej generacji koło zapasowe najczęściej umieszczone jest pod podłogą przestrzeni ładunkowej/bagażowej, na zewnątrz pojazdu, w specjalnym koszu lub na wciągarce. Dostęp do niego wymaga odkręcenia śruby lub zwolnienia mechanizmu wciągarki, co zazwyczaj wykonuje się za pomocą klucza do kół lub specjalnego narzędzia z zestawu.

Opel Vivaro B (2014-2019)

W drugiej generacji Opla Vivaro (oraz bliźniaczych modelach Renault Trafic III i Fiat Talento), lokalizacja lewarka i narzędzi może być podobna do poprzedniej generacji, czyli pod fotelem pasażera. Jednak w niektórych wersjach i konfiguracjach, zestaw ten może być również umieszczony w specjalnym schowku w podłodze, często w okolicy progu drzwi pasażera lub za fotelem. Zawsze warto dokładnie przeszukać te miejsca.

Koło zapasowe: Podobnie jak w poprzedniej generacji, koło zapasowe w Vivaro B zazwyczaj znajduje się pod podłogą pojazdu. Mechanizm jego opuszczania może się różnić, ale najczęściej dostęp do niego uzyskuje się od tyłu pojazdu, pod zderzakiem, za pomocą klucza do kół lub korby.

Opel Vivaro C (od 2019)

W najnowszej generacji Opla Vivaro (będącej częścią Grupy PSA, obecnie Stellantis, i bazującej na platformie EMP2, podobnie jak Peugeot Expert i Citroën Jumpy), lokalizacja lewarka i zestawu narzędzi uległa zmianie. Najczęściej zestaw ten znajduje się pod fotelem pasażera z przodu, ukryty pod specjalną pokrywą lub w szufladzie. Może być również umieszczony w jednym z bocznych schowków w przestrzeni ładunkowej w wersjach dostawczych lub w specjalnej wnęce w podłodze w wersjach osobowych.

Koło zapasowe: W Vivaro C koło zapasowe jest zazwyczaj umieszczone pod podłogą przestrzeni ładunkowej/bagażowej, na zewnątrz pojazdu. Mechanizm opuszczania może znajdować się w bagażniku lub w specjalnym otworze w podłodze, do którego dostęp uzyskuje się za pomocą klucza z zestawu.

Ważna uwaga: Zawsze najlepszym i najbardziej pewnym źródłem informacji o lokalizacji lewarka i narzędzi jest instrukcja obsługi konkretnego modelu i rocznika Opla Vivaro. Producent szczegółowo opisuje w niej umiejscowienie wszystkich elementów wyposażenia awaryjnego.

Krok po kroku: Jak bezpiecznie wymienić koło w Oplu Vivaro

Wymiana przebitej opony na koło zapasowe nie jest skomplikowanym procesem, ale wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiamy szczegółowy przewodnik krok po kroku:

Krok 1: Zabezpiecz miejsce awarii

1

Znajdź bezpieczne miejsce

Zjedź na pobocze lub do zatoczki awaryjnej. Wybierz miejsce płaskie i stabilne, z dala od ruchu drogowego.

2

Włącz światła awaryjne

Włącz światła awaryjne, aby ostrzec innych uczestników ruchu o postoju.

3

Ustaw trójkąt ostrzegawczy

Ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości za pojazdem (na drogach krajowych i wojewódzkich min. 30-50 metrów, na autostradach i drogach ekspresowych 100 metrów).

4

Zaciągnij hamulec ręczny

Upewnij się, że hamulec ręczny jest mocno zaciągnięty, aby zapobiec przemieszczeniu się pojazdu. W przypadku skrzyni manualnej, wrzuć pierwszy bieg lub wsteczny. W przypadku skrzyni automatycznej, ustaw dźwignię w pozycji "P".

5

Zablokowanie kół

Jeśli masz kliny pod koła (lub cokolwiek, co może posłużyć jako blokada, np. kamienie), umieść je pod kołami po przeciwnej stronie pojazdu, do tej, którą będziesz podnosić.

Krok 2: Przygotowanie do wymiany

1

Wyjmij koło zapasowe i narzędzia

Zlokalizuj i wyjmij lewarek, klucz do kół oraz koło zapasowe z ich miejsc przechowywania (zgodnie z informacjami powyżej lub w instrukcji).

2

Luźne śruby koła

Zanim podniesiesz pojazd, użyj klucza do kół, aby poluzować śruby mocujące uszkodzone koło. Obracaj kluczem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Nie odkręcaj śrub całkowicie, wystarczy je poluzować o około pół obrotu.

Krok 3: Podnoszenie pojazdu

1

Zlokalizuj punkt podparcia lewarka

W Oplu Vivaro, podobnie jak w większości samochodów, znajdują się specjalne, wzmocnione punkty podparcia dla lewarka. Najczęściej są to miejsca na progu lub w okolicy mocowania zawieszenia. Zlokalizuj punkt najbliżej uszkodzonego koła. Nigdy nie podnoś pojazdu za elementy zawieszenia, silnik czy inne części, które nie są przeznaczone do podparcia lewarkiem.

2

Umieść lewarek

Umieść lewarek pod zlokalizowanym punktem podparcia. Upewnij się, że główka lewarka stabilnie przylega do elementu konstrukcyjnego pojazdu.

3

Podnoś pojazd

Powoli zacznij podnosić pojazd za pomocą lewarka. Kręć korbą lewarka zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Podnoś pojazd tylko na tyle, aby uszkodzone koło oderwało się od ziemi na kilka centymetrów. Nie podnoś pojazdu wyżej niż to konieczne.

Krok 4: Wymiana koła

1

Odkręć śruby koła

Teraz, gdy koło jest w powietrzu, całkowicie odkręć wcześniej poluzowane śruby koła. Zazwyczaj jest ich pięć. Przechowaj je w bezpiecznym miejscu, aby ich nie zgubić.

2

Zdejmij uszkodzone koło

Chwyć uszkodzone koło obiema rękami i pociągnij je do siebie, aby zdjąć je z piasty. Może być konieczne lekkie poruszanie nim na boki, jeśli jest zapieczone. Ostrożnie odłóż uszkodzone koło na bok, z dala od miejsca pracy.

3

Załóż koło zapasowe

Nałóż koło zapasowe na piastę, dopasowując otwory w feldze do szpilek lub śrub mocujących. Upewnij się, że koło jest prawidłowo osadzone na piaście.

4

Przykręć śruby koła

Wkręć śruby mocujące koło zapasowe ręcznie, na tyle, na ile to możliwe. Następnie użyj klucza do kół, aby dokręcić je wstępnie. Dokręcaj śruby "na krzyż" (naprzemiennie), aby równomiernie rozłożyć nacisk i prawidłowo osadzić koło. Nie dokręcaj ich jeszcze z pełną siłą.

Krok 5: Opuszczanie pojazdu i końcowe dokręcanie

1

Opuść pojazd

Powoli i ostrożnie opuść pojazd za pomocą lewarka, kręcąc korbą w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż koło zapasowe dotknie ziemi.

2

Dokręć śruby koła z pełną siłą

Gdy koło zapasowe jest już na ziemi i częściowo obciążone ciężarem pojazdu, dokręć śruby kluczem do kół z pełną siłą. Nadal dokręcaj je "na krzyż", aby zapewnić równomierne i mocne osadzenie koła.

3

Całkowicie opuść pojazd

Całkowicie opuść pojazd, wyjmij lewarek spod pojazdu i schowaj go wraz z kluczem do kół i uszkodzonym kołem.

Krok 6: Po wymianie

1

Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym

Jeśli masz możliwość, sprawdź ciśnienie w kole zapasowym. Często koła zapasowe, zwłaszcza dojazdowe, powinny być napompowane do wyższego ciśnienia niż standardowe opony. Informację o prawidłowym ciśnieniu znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu lub na naklejce w okolicy drzwi kierowcy lub klapki wlewu paliwa.

2

Schowaj narzędzia i uszkodzone koło

Schowaj lewarek, klucz do kół i inne narzędzia z powrotem na ich miejsce. Uszkodzone koło umieść w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub w inny bezpieczny sposób w bagażniku lub przestrzeni ładunkowej.

3

Usuń trójkąt ostrzegawczy

Gdy pojazd jest gotowy do jazdy i jesteś w bezpiecznym miejscu, usuń trójkąt ostrzegawczy.

4

Dokręć śruby po przejechaniu dystansu

Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów (np. 50-100 km), ponownie dokręć śruby mocujące koło zapasowe. Wibracje podczas jazdy mogą spowodować ich lekkie poluzowanie.

5

Napraw lub wymień uszkodzoną oponę

Jak najszybciej udaj się do wulkanizatora, aby naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę. Pamiętaj, że koło dojazdowe ma ograniczenia prędkości i dystansu, na jaki można nim jechać.

Słowniczek przydatnych pojęć

Lewarek (podnośnik)
Urządzenie mechaniczne lub hydrauliczne służące do podnoszenia pojazdu w celu wymiany koła lub przeprowadzenia innych prac pod samochodem.
Klucz do kół
Narzędzie służące do odkręcania i dokręcania śrub lub nakrętek mocujących koło do piasty.
Koło zapasowe
Dodatkowe koło, które można zamontować w przypadku uszkodzenia jednego z kół jezdnych. Może być pełnowymiarowe lub dojazdowe.
Koło dojazdowe
Mniejsze i lżejsze koło zapasowe, przeznaczone do krótkotrwałej jazdy z ograniczoną prędkością. Służy do dojechania do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.
Piasta koła
Część układu jezdnego, do której mocowane jest koło. Zawiera łożysko i szpilki lub otwory na śruby mocujące.
Śruby/Nakrętki koła
Elementy mocujące koło do piasty. Ich rodzaj zależy od konstrukcji pojazdu.
Moment dokręcania
Określona siła, z jaką należy dokręcić śruby lub nakrętki koła, aby zapewnić jego prawidłowe i bezpieczne zamocowanie. Zazwyczaj podawany jest w instrukcji obsługi.
Punkty podparcia lewarka
Wzmocnione miejsca na podwoziu pojazdu, przeznaczone do bezpiecznego podnoszenia go lewarkiem.

Ważne wskazówki i bezpieczeństwo

Wymiana koła, choć pozornie prosta, wiąże się z pewnym ryzykiem. Pamiętaj o poniższych wskazówkach, aby zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo:

⚠️ Bezpieczeństwo przede wszystkim

Nigdy nie pracuj pod pojazdem podniesionym wyłącznie lewarkiem. Lewarek służy jedynie do podniesienia pojazdu w celu wymiany koła. Jeśli musisz wejść pod samochód, użyj dodatkowych podpór (tzw. kobyłek).

🛠️ Stan narzędzi

Regularnie sprawdzaj stan lewarka i klucza do kół. Upewnij się, że są sprawne i nieuszkodzone. Zardzewiały lub uszkodzony lewarek może być bardzo niebezpieczny.

💨 Ciśnienie w oponach

Przed dłuższą podróżą zawsze sprawdzaj ciśnienie we wszystkich oponach, w tym w kole zapasowym. Niedopompowane koło zapasowe może być równie niebezpieczne jak uszkodzona opona.

📖 Instrukcja obsługi

Zawsze miej w samochodzie instrukcję obsługi pojazdu. Znajdziesz w niej szczegółowe informacje dotyczące Twojego modelu, w tym lokalizację lewarka, punktów podparcia i prawidłowego ciśnienia w oponach.

💪 Siła dokręcania

Choć klucz do kół pozwala na mocne dokręcenie śrub, idealnie byłoby użyć klucza dynamometrycznego, aby dokręcić je z odpowiednim momentem. Wartość momentu dokręcania znajdziesz w instrukcji obsługi. Zbyt słabe dokręcenie może spowodować poluzowanie się koła, a zbyt mocne może uszkodzić śruby lub felgę.

❄️ Warunki atmosferyczne

Wymiana koła w deszczu, śniegu czy przy silnym wietrze jest znacznie trudniejsza i bardziej niebezpieczna. Jeśli to możliwe, poczekaj na poprawę warunków lub wezwij pomoc drogową.

🚑 Pomoc drogowa

Jeśli nie czujesz się pewnie, nie masz odpowiednich narzędzi lub warunki są niekorzystne, nie ryzykuj. Zadzwoń po pomoc drogową lub do serwisu samochodowego.

🚗 Koło dojazdowe

Jeśli Twój Opel Vivaro jest wyposażony w koło dojazdowe, pamiętaj o jego ograniczeniach. Zazwyczaj można na nim jechać z maksymalną prędkością do 80 km/h i na ograniczonym dystansie. Jak najszybciej wymień je na pełnowymiarową oponę.

"Przygotowanie to klucz do sukcesu, zwłaszcza w przypadku niespodziewanych awarii. Znajomość lokalizacji lewarka i umiejętność jego użycia to podstawowa umiejętność każdego kierowcy Opla Vivaro."

Co zrobić z uszkodzoną oponą?

Po bezpiecznej wymianie koła, pozostaje kwestia uszkodzonej opony. Co z nią zrobić?

🔧

Naprawa wulkanizacyjna

Możliwe
Jeśli uszkodzenie opony nie jest poważne (np. niewielkie przebicie gwoździem w bieżniku), wulkanizator może ją naprawić. Jest to zazwyczaj najtańsze rozwiązanie.
♻️

Utylizacja

Obowiązkowe
Opon uszkodzonych w sposób uniemożliwiający naprawę lub zużytych nie można wyrzucać w dowolne miejsce. Należy je oddać do punktu zbiórki zużytych opon (np. wulkanizacji, PSZOK - Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych).
🛒

Zakup nowej opony

Niezbędne
W przypadku poważnego uszkodzenia (np. rozcięcie ściany bocznej, uszkodzenie karkasu), konieczny będzie zakup nowej opony. Pamiętaj o dobraniu opony o takich samych parametrach jak pozostałe (rozmiar, indeks nośności i prędkości).

Pamiętaj o sprawdzeniu opon

Regularna kontrola stanu opon jest najlepszym sposobem na uniknięcie awarii w trasie. Sprawdzaj regularnie:

  • Ciśnienie powietrza - zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie przyspiesza zużycie opony i zwiększa ryzyko awarii.
  • Głębokość bieżnika - minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w Polsce to 1.6 mm. Zużyte opony mają gorszą przyczepność, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
  • Stan ścian bocznych - szukaj pęknięć, wybrzuszeń, nacięć lub innych uszkodzeń.
  • Data produkcji opony - opony starzeją się, nawet jeśli nie są intensywnie użytkowane. Zazwyczaj zaleca się wymianę opon po 5-10 latach, niezależnie od głębokości bieżnika.

Przygotuj się na każdą sytuację!

Nie daj się zaskoczyć awarii opony. Upewnij się, że Twój Opel Vivaro jest wyposażony w sprawny lewarek, klucz do kół i koło zapasowe. Zapoznaj się z ich lokalizacją i przećwicz proces wymiany w spokojnych warunkach. Ta wiedza i przygotowanie mogą okazać się bezcenne w krytycznej sytuacji.

Podsumowanie

Znajomość lokalizacji lewarka i zestawu narzędzi w Oplu Vivaro oraz umiejętność bezpiecznej wymiany koła to fundamentalne umiejętności każdego kierowcy. Choć lokalizacja może się różnić w zależności od generacji pojazdu (najczęściej pod fotelem pasażera lub w podłodze), instrukcja obsługi jest zawsze najlepszym źródłem informacji.

Pamiętaj o:

  • Zabezpieczeniu miejsca awarii przed rozpoczęciem pracy
  • Prawidłowym zlokalizowaniu punktów podparcia lewarka
  • Stopniowym poluzowaniu, a następnie dokręcaniu śrub koła "na krzyż"
  • Sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym
  • Jak najszybszym naprawieniu lub wymianie uszkodzonej opony
  • Regularnej kontroli stanu wszystkich opon, w tym zapasowej

Posiadając tę wiedzę i niezbędne narzędzia, zyskujesz pewność siebie i jesteś lepiej przygotowany na niespodziewane sytuacje na drodze. Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu jest najważniejsze. Pamiętaj, że w razie wątpliwości, zawsze warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Autor

Jan Kowalski

Dziennikarz motoryzacyjny z ponad 10-letnim doświadczeniem. Pasjonat szybkich samochodów i nowych technologii. Przetestował ponad 500 różnych modeli samochodów.